Vrolijke baby

Alles wat je moet weten over kraamgeld, dat nu ‘het startbedrag’ heet!

Springend kind

Hoe moet je je startbedrag of kraamgeld aanvragen?

Vader en kind

Een kinderbijslagfonds of uitbetalingsactor kiezen

Lachend meisje

Wat moet je nog in orde brengen voor de geboorte?

Baby

Wat moet je nog regelen na de geboorte?

Zwanger

Wat als het anders loopt?

Veelgestelde vragen

Heb je nog praktische vragen in verband met het kraamgeld? Neem dan hieronder een kijkje. Hier vind je antwoorden op vragen als ‘Hoe het kraamgeld aanvragen?’, ‘Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?’, …

Waarom zou ik kiezen voor Parentia en hoe doe ik dat!?

Als grootste kinderbijslagfonds in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, betalen we de kinderbijslag van bijna 700.000 kinderen. Dat geeft ons de slagkracht om jouw gezin op een efficiënte en proactieve manier te helpen. En wij doen méér dan alleen de kinderbijslag op tijd en correct uitbetalen.

Omdat je als ouder al zoveel aan je hoofd hebt, staan wij je bij waar het kan tijdens het hele groeitraject van je kind, van baby tot jongvolwassene. We sturen je proactief nuttige informatie voor je gezinsadministratie. Zo hoef je niet zélf het wereldwijde web af te schuimen op zoek naar het correcte antwoord op je vraag. En dat levert je enkele mooie voordelen op:

  • je loopt geen risico om verplichtingen over het hoofd te zien (of er te laat aan te denken)
  • je kinderen komen niks tekort, aangezien ze geen premies of toelagen mislopen
  • je gezinsadministratie neemt minder tijd in beslag …
  • … waardoor jij je kunt focussen op wat écht telt: je gezin.

Daarnaast is Parentia je vaste inspiratiebron: van leuke activiteiten met je kinderen tot tips om je kind maximaal te laten ontplooien.

Ben je overtuigd? Verwacht je een (eerste) kindje? Vraag nu alvast je online startbedrag makkelijk en snel aan . Wij leiden je stap voor stap door de aanvraagprocedure.

Ontvang je je Groeipakket al bij een andere uitbetalingsactor maar wil je graag de overstap doen naar Parentia, doe je aanvraag online. Je kan eventueel je aansluitingsdocument downloaden via onze documenten pagina. Als je het document graag per post toegestuurd krijg, neem dan contact via post, e-mail of telefoon en wij sturen je het nodige document spoedig toe.

Hoe vraag ik mijn startbedrag of kraamgeld aan?

Je kunt je startbedrag al 2 maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum ontvangen. Vraag het dus zo vlug mogelijk aan op onze website!

Kan ik mijn aanvraag ook online indienen?

Ja dat kan. Naast de schriftelijke aanvraag, biedt Parentia je de mogelijkheid om je startbedrag online aan te vragen. Wij helpen je om stap voor stap je aanvraag snel en makkelijk online in te dienen. Houd alvast je rijksregisternummer en een digitaal zwangerschapsattest (bijv. foto (JPEG, PNG), pdf, …) klaar om de aanvraag te vervolledigen. Heb je niet onmiddellijk een digitaal attest bij de hand of heb je je vijfde maand zwangerschap nog niet bereikt? Geen nood! Vul alvast de online aanvraag in en wij herinneren er je later aan het ons alsnog toe te sturen zodra je over een geldig attest beschikt.

Hoe vraag ik het startbedrag aan?

Dit kan je doen door het document model E dat je op onze documentenpagina terugvindt, ingevuld en ondertekend aan ons te bezorgen. Hier moet je een attest van zwangerschap ondertekend door je arts/gynaecoloog of vroedvrouw bijvoegen. Op dit attest moet de arts vermelden wat de voorziene bevallingsdatum is en of het gaat om een éénling of meerling. Let op! De datum van ondertekening mag ten vroegste vier maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum liggen.

Eens het kindje geboren is?

Als je bij ons je startbedrag hebt aangevraagd, dan moet je bij de geboorte van je kindje in principe helemaal niets meer doen. Op basis van je aanvraag startbedrag hebben wij al een dossier Groeipakket aangemaakt (of er was al een dossier voor oudere kinderen in het gezin) en krijgen wij een elektronisch bericht van elke wijziging in de gezinssamenstelling. Zodra je pasgeboren kindje bij de gemeente is geregistreerd, krijgen wij dus een nieuwe gezinssamenstelling waarop dit kindje vermeld zal staan. Op basis van deze gezinssamenstelling kunnen wij je pasgeborene opnemen in ons dossier en de betalingen Groeipakket voor dit kindje automatisch opstarten.

Wanneer ontvang ik mijn Groeipakket/kinderbijslag?

Het Groeipakket wordt maandelijks uitbetaald rond de 8ste van de maand. Je ontvangt dan het Groeipakket van de maand die daaraan voorafging. Het Groeipakket (de oude kinderbijslag) van de maand april bijvoorbeeld wordt betaald rond 8 mei. Bovendien voorzien wij elke week een extra betaling waarbij wij eventuele achterstallen waar je nog recht op hebt, kunnen bijbetalen.
Ben je klant bij Parentia? Dan kun je heel snel je betalingshistoriek zelf bekijken via onze klantenpagina My Parentia. Via deze portaalsite kun je inloggen op je eigen dossier waar je de nodige informatie kunt raadplegen.
Heb je graag een overzicht van onze maandelijkse betalingen, neem dan zeker ook een kijkje op onze pagina met uitbetalingsdata.

Hoe kan ik een attest kinderbijslag/Groeipakket bekomen?

Ben je klant bij Parentia? Dan kan je heel snel de nodige attesten zelf opvragen via onze klantenpagina My Parentia. Via deze portaalsite kan je inloggen op je eigen dossier waar je de nodige attesten kan downloaden en afdrukken. Daarnaast kan je het nodige attest ook gewoon vragen via e-mail, post of telefoon. Onze contactgegevens vind je terug op onze contactpagina.

Ik heb een nieuwe bankrekening. Hoe moet ik dit meedelen?

De vraag om je bankrekeningnummer te wijzigen, kan enkel schriftelijk gebeuren. Afhankelijk van wanneer je kinderen geboren zijn, zal je hiervoor een ander document moeten gebruiken. Eens we het nodige document correct ingevuld ontvangen, zijn wij verplicht bij Febelfin na te vragen of je wel degelijk titularis bent van het rekeningnummer dat je  ons doorgeeft.

Tip: Probeer ons zo snel mogelijk het document ter wijziging van je rekeningnummer op te sturen, zo voorkom je dat je je volgende betaling nog op je oude rekening gestort krijgt.

Alle kinderen in je gezin zijn geboren voor 01/01/2019

In dit geval moet de bijslagtrekkende ons het document MOD W 1 BG ingevuld en ondertekend toesturen. Je vindt dit document op onze documenten pagina.

Minstens 1 kind in het gezin is geboren vanaf 01/01/2019

In dit geval moet je ons het document MOD W 2 BG ingevuld en ondertekend terugbezorgen. Let op! Vanaf het ogenblik dat er een kind geboren wordt vanaf 01/01/2019 hebben jullie als ouders zelf de keuze wie van beiden het Groeipakket mag ontvangen. Deze keuze vermelden jullie op dit document. Hierna moeten jullie allebei het formulier ondertekenen. Als één van beide handtekeningen ontbreekt, kunnen wij het document niet aanvaarden.

Ik woon in het buitenland

Als je in het buitenland woont, en jij of je partner werken in Vlaanderen, gelden dezelfde regels als voor de Belgische gezinnen die in Vlaanderen wonen. Om de wijziging van een buitenlands rekeningnummer door te geven, maak je gebruik van het document MOD W INT. Ook hier moeten beide ouders het document ondertekenen vanaf het ogenblik dat er een kind in het gezin bijkomt na 01/01/2019. Ook als er sprake is van een nieuw recht, m.a.w. als het recht op het Belgische Groeipakket pas na 01/01/2019 begint, mogen de ouders kiezen wie het Groeipakket ontvangt. Ook hier moeten beide handtekeningen aanwezig zijn. Dit ongeacht de geboortedatum van de kinderen.

Op zoek naar een specifiek document? Ga naar onze formulieren pagina