Groeipakket

Heb je een vraag?

Welkom bij onze "Veelgestelde vragen". Met de informatie die je hieronder terugvindt, willen beantwoorden we eventuele vragen die je hebt in verband met het startbedrag of Groeipakket. Of je nu een kersverse ouder bent en dus nieuw in het systeem of je op zoek bent naar specifieke details, Parentia is jouw partner die je helpt te ontdekken of je alle voordelen ten volle benut om zo je kinderen alle mogelijke kansen te bieden. 

Onze veelgestelde vragen:

Hoe kan ik een attest Groeipakket bekomen?

Ben je klant bij Parentia? Dan kun je heel snel de nodige attesten zelf opvragen via onze klantenpagina My Parentia. Via deze portaalsite kun je inloggen op je eigen dossier waar je de nodige attesten kunt downloaden en afdrukken. Daarnaast kun je een attest ook gewoon vragen via e-mail, post of telefoon. Onze contactgegevens vind je terug op onze contactpagina.

Hoe vraag ik mijn startbedrag aan?

Je kunt je startbedrag al 2 maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum ontvangen. Vergeet daarom niet je startbedrag op tijd aan te vragen via onze online tool!

Ik heb een nieuwe bankrekening. Hoe moet ik dit meedelen ?

Je bankrekeningnummer wijzigen, kan enkel via ons standaardformulier. Je vindt het formulier terug op onze website of in je My Parentia account. Eens we het nodige document correct ingevuld ontvangen, zijn wij verplicht bij Febelfin na te vragen of je wel degelijk de titularis bent van het rekeningnummer dat je ons doorgeeft.
Zijn al je kinderen geboren voor 01/01/2019? Gebruik het formulier MOD W 1BG
Heb je minstens 1 kind geboren vanaf 01/01/2019 ? Gebruik het formulier MOD W 2BG
Heb je een buitenlands rekeningnummer? Gebruik het formulier MOD W INT

Tip: Probeer ons zo snel mogelijk het document ter wijziging van je rekeningnummer op te sturen, zo voorkom je dat je je volgende betaling nog op je oude rekening gestort krijgt.

Mijn gezinsinkomen wijzigt, moet ik dit melden?

Het is altijd aangeraden om contact op te nemen met je uitbetalingsactor wanneer je gezinsinkomen wijzigt. Belastingsaangiften komen steeds binnen met vertraging. Wanneer je ons niet laat weten dat je gezinsinkomen stijgt, terwijl we je al een toeslag betalen, kan dit zen terugbetaling van de toeslagen vereisen.
Met welke inkomsten je moet rekening houden, vind je terug op onze pagina over de sociale toeslagen. Wanneer je dus niet laat weten dat je gezinsinkomen op een bepaald moment naar beneden gaat, zullen wij nadien op basis van je belastingsaangifte, alsnog de toeslag met terugwerkende kracht gaan betalen indien zou blijken dat je als gezin aan de voorwaarden voldeed.

Mijn gezinssituatie wijzigt. Wat moet ik doen?

De samenstelling van je gezin wijzigt omdat een van je volwassen kinderen het nest verlaat, er komt een (eerste) kindje in het gezin, een gezinslid komt te overlijden,…. Die wijziging van de gezinssituatie kan een impact hebben op je betalingen Groeipakket. Wat moet je doen als er zich een gezinswijziging voordoet? Beschik je nog niet over een dossier Groeipakket? Aarzel niet en dien je aanvraag in bij Parentia. Eens je bij ons gekend bent ontvangen wij alle veranderingen in je gezinssamenstelling via de kruispuntbank. Ontvang je al het Groeipakket? In dit geval hoef je helemaal niets te doen. Wij worden via de kruispuntbank geïnformeerd van elke wijziging in je gezinssamenstelling.

Mijn kind is geplaatst in een instelling. Wie ontvangt de gezinsbijslag?

Bij plaatsing in een instelling wordt 2/3 van de gezinsbijslag rechtstreeks uitbetaald aan de instelling via VAPH of CKG of aan Opgroeien bij een plaatsing via Jeugdhulp. Het overblijvende 1/3 kan ook worden betaald aan de “begunstigde(n)”. Als de Begunstigde Kern bestaat uit de ouders, beslissen zij samen aan wie het 1/3 betaald wordt. De rechter kan beslissen om 1/3 van de gezinsbijslag te storten op een geblokkeerde rekening op naam van de jongere. Voor het bedrag gezinsbijslag voor geplaatste kinderen, gelden soms andere berekeningswijze dan voor kinderen die niet geplaatst zijn.

Mijn kind stopt met studeren. Heb ik nog verder recht op het Groeipakket?

In Vlaanderen ben je niet meer verplicht je in te schrijven als werkzoekende bij de VDAB om het Groeipakket te krijgen als schoolverlater. Je hebt als schoolverlater onder bepaalde voorwaarden nog recht op 12 maanden Groeipakket en hiervoor onderneem je best een aantal stappen.

Mijn kind werd meerderjarig. Aan welke voorwaarden moet hij voldoen om nog aanspraak te maken op het Groeipakket?

Overeenkomstig de leerplicht tot 18 jaar is er recht op het Groeipakket zonder voorwaarden tot de maand waarin het kind meerderjarig wordt. Tot die datum gaan wij dus niet na of de leerling regelmatig de lessen volgt.

Een jongere die daarna verder studeert kan onder bepaalde voorwaarden gezinsbijslag ontvangen tot zijn 25ste verjaardag. Je uitbetaler van het Groeipakket controleert dit jaarlijks.

Zodra je meerderjarig kind stopt met studeren krijgt hij het statuut van schoolverlater. Je kind behoudt tijdens deze periode van 12 maanden onder bepaalde voorwaarden het recht op zijn Groeipakket.

Een kind met een erkende handicap of aandoening heeft recht op verhoogde gezinsbijslag tot 21 jaar.

Mijn kind werkt als jobstudent. Heeft dit een invloed op mijn betalingen Groeipakket?

Om hun bank- of spaarrekening aan te vullen, willen veel jongeren wel wat bijverdienen tijdens hun studies. De jongere behoudt sowieso zijn gezinsbijslag tot de maand van zijn 18de verjaardag. Tot dan heeft een winstgevende activiteit dus geen invloed op de toegekende gezinsbijslag. Daarna en tot zijn 25ste verjaardag, kan de student beperkt werken én toch verder gezinsbijslag ontvangen onder bepaalde voorwaarden.

Verandert mijn maandelijks bedrag met de nieuwe kinderbijslagregeling?

Je ontving al kinderbijslag voor een kind of kinderen geboren voor 01/01/2019? Het basisbedrag dat je hiervoor ontving voor de maand 12/2018, blijft vanaf 01/01/2019 ongewijzigd, zolang je gezinssituatie niet verandert. Ook wanneer er vanaf 01/01/2019 een nieuw kind in het gezin komt, blijven de oudere kinderen de oude bedragen ontvangen. Je pasgeborene zal dan wel recht hebben op de nieuwe bedragen van het Groeipakket.
Het recht op de sociale toeslag verschilt. Als je vóór 01/01/2019 al recht had op de sociale toeslag, blijft dit recht na 01/01/2019 natuurlijk behouden. In het nieuwe systeem wordt er voor de sociale toeslag enkele gekeken naar je gezinsinkomen, ongeacht je professionele- of gezinssituatie. Daarenboven wordt ook nog gekeken naar je gezinsgrootte. Des te groter je gezin, des te groter de kans dat je recht hebt. Concreet betekent dit dat meer gezinnen nu een steuntje in de rug kunnen krijgen dan voorheen.

Verhuizen, hoe verneemt je uitbetalingsactor het en wat zijn de gevolgen?

De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zorgt ervoor dat Parentia automatisch een bericht krijgt van je adreswijziging, als je van de ene uithoek van België naar de andere verhuist. Op basis van dit bericht worden je adresgegevens in het dossier aangepast.
Opgepast! Als je van de ene Belgische regio naar een andere verhuist, wordt je ook onderworpen aan de kinderbijslagwetgeving van die specifieke regio. Bovendien moet je altijd een nieuwe aanvraag gezinsbijslag doen bij de uitbetalingsactor van je keuze. Ook als je bij je huidige uitbetalingsactor wil blijven moet je bij hen opnieuw een aanvraag indienen.

Waarom zou ik kiezen voor Parentia en hoe doe ik dat?

Als grootste uitbetalingsactor in Vlaanderen en grootste kinderbijslagfonds in Brussel en Wallonië, betalen we het Groeipakket en de kinderbijslag van bijna 700.000 kinderen. Dat geeft ons de slagkracht om jouw gezin op een efficiënte en proactieve manier te helpen.

Omdat je als ouder al zoveel aan je hoofd hebt, staan wij je graag bij bij je gezinsadministratie. We sturen je proactief nuttige informatie. Zo hoef je niet zélf op zoek te gaan naar het correcte antwoord op je vraag. Neem een kijkje naar onze voordelen.!

Ben je overtuigd? Vraag je startbedrag aan via onze online tool!
Wil je overstappen naar Parentia? Dat kan word klant.

Wanneer ontvang ik mijn Groeipakket?

Het Groeipakket wordt maandelijks uitbetaald rond de 8ste van de maand. Je ontvangt dan het Groeipakket van de maand die daaraan voorafging. Bovendien voorzien wij elke week een extra betaling waarbij wij eventuele achterstallen waar je nog recht op hebt, kunnen bijbetalen.

Ben je klant bij Parentia? Dan kun je heel snel je betalingshistoriek zelf bekijken via onze klantenpagina My Parentia.

Wat betekenen de termen Bijslagtrekkendekern en begunstigdenkern en welke impact heeft dit op mijn betalingen kinderbijslag/Groeipakket?

De bijslagtrekkendekern duidt de persoon aan die op 31/12/2018 de kinderbijslag ontving in het oude systeem. Zolang de gezinssituatie van deze bijslagtrekkende na 31/12/2018 ongewijzigd blijft, blijft men spreken van een bijslagtrekkende kern, waarin slechts 1 bijslagtrekkende de wettelijke ontvanger van de gezinsbijslag is. Wie deze bijslagtrekkende is, is ook bij wet bepaald.

Vanaf het ogenblik dat er zich na 31/12/2018 een wijziging voordoet in de gezinssituatie, spreekt men van een begunstigdenkern. Vlaamse gezinnen die hun eerste kindje krijgen na 31/12/2018, komen onmiddellijk in dit systeem terecht. In begunstigdenkern kunnen maximum twee personen als mogelijke ontvangers van het Groeipakket worden aangeduid. Ze beslissen in overleg wie van beide het Groeipakket ontvangt. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen een gemeenschappelijk rekeningnummer door te geven.

Welk bedrag ontvang ik maandelijks?

Vanaf 1 januari 2019 kreeg in Vlaanderen de nieuwe Vlaamse kinderbijslag de naam ‘Groeipakket’. Het nieuwe model geldt voor de kinderen geboren vanaf 1 januari 2019. Kinderen geboren voor die datum blijven in het oude systeem en genieten dus ook de ‘oude’ bedragen tot ze hun studies beëindigen of tot hun 25ste. Gezinnen waar er kinderen zijn die geboren zijn voor en na 2019 krijgen een mix van de oude bedragen en de nieuwe bedragen van het Groeipakket. Via onze handige rekenmachine kun je bedragen berekenen!

De nodige informatie niet teruggevonden?

Heb je ondanks deze lijst met veelgestelde vragen nog steeds niet gevonden wat je zocht? Stel je vraag dan per telefoon, e-mail of via ons contactformulier. Een collega gaat het voor je na en bezorgt jou zo snel mogelijk een antwoord zodat jij je kan bezighouden met wat echt telt, je gezin! 

Stel je vraag online

Vul ons formulier in en wij komen zo snel mogelijk bij je terug!

Misschien vind je je antwoord wel terug in één van onze blogartikelen!

Artikel
Wat voor paperassen moet ik in orde brengen als mijn kindje geboren is?
Artikel
Kinderbijslag, kindergeld of Groeipakket, geboortepremie of startbedrag: wat is het verschil?