Ik woon in...

Ontdek onze informatie op maat van jouw gezin

Zwangerschapsmisselijkheid komt vooral 's morgens voor: waar of niet waar!

Ben jij zwanger en ook zo'n vroege vogel die de dag begint met een rondje 'ochtendmisselijkheid'? Of hang je later op de dag wel eens boven het toilet omdat je je niet zo goed voelt. Dat kan allemaal! Want zwangerschapsmisselijkheid kan de hele dag voorkomen. We nemen dit even onder de loep samen met vroedvrouw Uwe Porters.

Wat zegt onze experte?

Uwe: “Laten we meteen de mythe uit de wereld helpen: zwangerschapsmisselijkheid beperkt zich niet tot alleen de ochtenden. Veel vrouwen ervaren deze vervelende symptomen gedurende de hele dag.”
“Het is waar dat de term 'ochtendmisselijkheid' zijn oorsprong vindt in het feit dat veel vrouwen zich vooral 's ochtends onwel voelen, vooral bij het opstaan,”
zegt Uwe. “Maar laat je niet misleiden, het kan op elk moment van de dag toeslaan. De reden waarom het vaak 's ochtends erger lijkt, is omdat je dan al een tijdje op een lege maag hebt gezeten

Leg een cracker of rijstwafel op je nachtkastje

Een slimme truc is om iets lichts te eten voordat je uit bed stapt. Leg bijvoorbeeld een cracker of rijstwafel op je nachtkastje en neem het voordat je opstaat. Dit kan helpen om de ergste symptomen te verminderen, omdat je maag niet helemaal leeg is. Maar zelfs dan kan misselijkheid gedurende de dag aanhouden.”

Van waar komt die zwangerschapsmisselijkheid?

Uwe” Het hormoon HCG, dat tijdens de zwangerschap wordt geproduceerd, speelt een grote rol bij het veroorzaken van misselijkheid. In het eerste trimester neemt het niveau van dit hormoon snel toe, wat de intensiteit van de misselijkheid verklaart. Maar let op, dit betekent niet dat het alleen 's morgens voorkomt. Het kan op onvoorspelbare momenten toeslaan.

Hier zijn nog enkele extra tips om misselijkheid tijdens de zwangerschap te verminderen:

  1. .Verdeel je maaltijden: Eet meerdere kleine maaltijden gedurende de dag in plaats van drie grote maaltijden. Dit helpt om je maag niet te overbelasten en kan misselijkheid verminderen.
  2. Kies voor licht verteerbaar voedsel: Vermijd zwaar, vetrijk voedsel dat moeilijk te verteren is. Kies in plaats daarvan voor licht verteerbare maaltijden zoals gekookte groenten, magere eiwitten en volkoren granen.
  3. Vermijd sterke geuren: Sterke geuren kunnen misselijkheid verergeren. Probeer geuren te vermijden die je misselijk maken en ventileer je huis goed.
  4. Drink gemberthee: Gember staat bekend om zijn antimisselijkheidseffecten. Probeer regelmatig gemberthee te drinken om misselijkheid te verminderen.
  5. Neem voldoende rust: Vermoeidheid kan misselijkheid verergeren. Zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt en neem indien nodig korte dutjes gedurende de dag.
  6. Raadpleeg een huisarts: Als de misselijkheid ernstig is en je dagelijks leven verstoort, aarzel dan niet om een huisarts te raadplegen. Ze kunnen je mogelijk medicatie voorschrijven om de symptomen te verlichten.
Dus….zwangerschapsmisselijkheid komt niet alleen 's morgens voor. Het kan op elk moment van de dag toeslaan. Sta paraat met je cracker of rijstwafel en zorg ervoor dat je maag nooit leeg wordt. Hang in there moms to be!

Zwanger? Vergeet je startbedrag in Vlaanderen of kraamgeld in Brussel en Wallonië niet aan te vragen

Wacht niet te lang om je startbedrag of kraamgeld aan te vragen, je kan dat doen al doen tijdens je zwangerschap. De uitbetaling gebeurt dan al vanaf twee maanden voor je uitgerekende bevallingsdatum.
Parentia helpt ook met handige tips and tricks over gezinsadministratie. Aarzel niet om onze blog te raadplegen.

Mythe of niet: factcheck met Uwe Porters

Je zus, je schoonmoeder, de buurvrouw … Als zwangere mama word je overladen met goedbedoeld advies. En hoewel dat heel leuke, intieme gesprekken van mama tot mama oplevert, doen toch ook heel wat fabeltjes de ronde. Parentia schept duidelijkheid voor jonge ouders en legt bekende ouderschapsmythes voor aan een expert, vroedvrouw, gynaecoloog en verloskundige. Zo kun jij fabeltjes links laten liggen en hou je tijd over voor wat écht telt. Mythe of niet? We vragen het aan vroedvrouw Uwe!

Uwe Porters is een vroedvrouw die toevallig ook schrijfster en moeder werd. Ze schreef twee boeken en geniet van vroedvrouwerij met een liefde voor de natuurlijke cyclus, intimiteit en seksualiteit voor, tijdens en na de kinderen. Ze hoopt vrouwen te mogen informeren, begeleiden en zelfs dragen naar de beste versie van zichzelf voor tijdens en na een zwangerschap.

Bereken het bedrag van je Groeipakket in enkele stappen. Begin met 1 kind. Je kunt later andere kinderen toevoegen.

De berekening van het Groeipakket gebeurt op basis van de geboortedatum van je kind én het adres waar je kind woont.

levensfase
topics

Stel je vraag online

Vul ons formulier in en wij komen zo snel mogelijk bij je terug!