In verwachting? Vraag je kraamgeld in een-twee-drie aan!

Zwanger, maar je geboortepremie nog niet aangevraagd? Doe het nu, en ontvang het bedrag al vanaf twee maanden voor de voorziene geboortedatum van je kindje.

Ontvang je al kinderbijslag? Sluit je nu aan!

Wist je dat je vanaf 1 januari 2022 kunt overstappen naar een kinderbijslagfonds naar keuze? Sluit je gerust aan bij de Parentia-familie. Laat je gegevens achter en wij brengen alles in orde.

mother-daughter-notebook

Een vraag? We staan klaar voor jou en je gezin.

Uk Child with Ukrainian Flag on cheek

Kinderbijslag voor Oekraïense gezinnen

Veelgestelde vragen

Hoe vraag ik mijn kraamgeld aan?

Je kunt je kraamgeld al 2 maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum ontvangen. Vraag het dus zo vlug mogelijk aan op onze website!

Kan ik mijn aanvraag online indienen?

Ja dat kan. Naast de schriftelijke aanvraag, biedt Parentia je de mogelijkheid om je kraamgeld online aan te vragen. Wij helpen je om stap voor stap je aanvraag snel en makkelijk online in te dienen. Houd alvast je rijksregisternummer en een digitaal zwangerschapsattest (bijv. foto (JPEG, PNG), pdf, …) klaar om de aanvraag te vervolledigen. Heb je niet onmiddellijk een digitaal attest bij de hand of heb je je vijfde maand zwangerschap nog niet bereikt? Geen nood! Vul alvast de online aanvraag in en wij herinneren er je later aan het ons alsnog toe te sturen zodra je over een geldig attest beschikt.

Hoe vraag ik het kraamgeld aan?

Dit kan je doen door het document model E dat je op onze documentenpagina terugvindt, ingevuld en ondertekend aan ons te bezorgen. Hier moet je een attest van zwangerschap ondertekend door je arts/gynaecoloog of vroedvrouw bijvoegen. Op dit attest moet de arts vermelden wat de voorziene bevallingsdatum is en of het gaat om een éénling of meerling. Let op! De datum van ondertekening mag ten vroegste vier maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum liggen.

Eens het kindje geboren is?

Als je bij ons je kraamgeld hebt aangevraagd, dan moet je bij de geboorte van je kindje in principe helemaal niets meer doen. Op basis van je aanvraag kraamgeld hebben wij al een dossier kinderbijslag aangemaakt (of er was al een dossier voor oudere kinderen in het gezin) en krijgen wij een elektronisch bericht van elke wijziging in de gezinssamenstelling. Zodra je pasgeboren kindje bij de gemeente is geregistreerd, krijgen wij dus een nieuwe gezinssamenstelling waarop dit kindje vermeld zal staan. Op basis van deze gezinssamenstelling kunnen wij je pasgeborene opnemen in ons dossier en de betalingen kinderbijslag voor dit kindje automatisch opstarten.

Waarom zou ik kiezen voor Parentia en hoe doe ik dat!?

Als grootste kinderbijslagfonds in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, betalen we de kinderbijslag van bijna 700.000 kinderen. Dat geeft ons de slagkracht om jouw gezin op een efficiënte en proactieve manier te helpen. En wij doen méér dan alleen de kinderbijslag op tijd en correct uitbetalen.

Omdat je als ouder al zoveel aan je hoofd hebt, staan wij je bij waar het kan tijdens het hele groeitraject van je kind, van baby tot jongvolwassene. We sturen je proactief nuttige informatie voor je gezinsadministratie. Zo hoef je niet zélf het wereldwijde web af te schuimen op zoek naar het correcte antwoord op je vraag. En dat levert je enkele mooie voordelen op:

  • je loopt geen risico om verplichtingen over het hoofd te zien (of er te laat aan te denken)
  • je kinderen komen niks tekort, aangezien ze geen premies of toelagen mislopen
  • je gezinsadministratie neemt minder tijd in beslag …
  • … waardoor jij je kunt focussen op wat écht telt: je gezin.

Daarnaast is Parentia je vaste inspiratiebron: van leuke activiteiten met je kinderen tot tips om je kind maximaal te laten ontplooien.

Ben je overtuigd? Verwacht je een (eerste) kindje? Vraag nu alvast je online kraamgeld makkelijk en snel aan . Wij leiden je stap voor stap door de aanvraagprocedure.

Ontvang je je kinderbijslag al bij een ander kinderbijslagfonds maar wil je graag de overstap doen naar Parentia, doe je aanvraag online. Je kan eventueel je aansluitingsdocument downloaden via onze documenten pagina. Als je het document graag per post toegestuurd krijg, neem dan contact via post, e-mail of telefoon en wij sturen je het nodige document spoedig toe.

Wanneer ontvang ik mijn kinderbijslag?

De kinderbijslag wordt maandelijks ten laatste op de 8ste van de maand uitbetaald. Je ontvangt dan de kinderbijslag van de maand die daaraan voorafging. De kinderbijslag van de maand april bijvoorbeeld wordt betaald rond 8 mei. Bovendien voorzien wij elke week een extra betaling waarbij wij eventuele achterstallen waar je nog recht op hebt, kunnen bijbetalen.
Ben je klant bij Parentia? Dan kun je heel snel je betalingshistoriek zelf bekijken via onze klantenpagina My Parentia. Via deze portaalsite kun je inloggen op je eigen dossier waar je de nodige informatie kunt raadplegen.
Heb je graag een overzicht van onze maandelijkse betalingen, neem dan zeker ook een kijkje op onze pagina met uitbetalingsdata.

Ik heb een nieuwe bankrekening. Hoe moet ik dit meedelen ?

De vraag om je bankrekeningnummer te wijzigen, kan enkel schriftelijk gebeuren. Eens we het nodige document correct ingevuld ontvangen, zijn wij verplicht bij Febelfin na te vragen of je wel degelijk titularis bent van het rekeningnummer dat je  ons doorgeeft.

Tip: Probeer ons zo snel mogelijk de MOD Wfeb ter wijziging van je rekeningnummer op te sturen, zo voorkom je dat je je volgende betaling nog op je oude rekening gestort krijgt.

Ik woon in het buitenland

Als je in het buitenland woont en jij of je partner in Brussel werkt, gelden dezelfde regels als voor  Belgische gezinnen die in Brussel wonen. Om de wijziging van een buitenlands rekeningnummer door te geven, maak je gebruik van het document MOD W INT. Het eerste deel van dit document moet je zelf invullen, een tweede deel moet je door je bank laten invullen en afstempelen. Nadien kan je ons dit document per post of per email terugsturen.

Hoe kan ik een attest kinderbijslag bekomen?

Ben je klant bij Parentia? Dan kun je heel snel de nodige attesten zelf opvragen via onze klantenpagina My Parentia. Via deze portaalsite kun je inloggen op je eigen dossier waar je de nodige attesten kunt downloaden en afdrukken. Daarnaast kun je een attest ook gewoon vragen via e-mail, post of telefoon. Onze contactgegevens vind je terug op onze contactpagina.