Tik tak, tik tak, op naar het winteruur! Hoe zorg ik voor een vlotte overschakeling?

Zoals elk jaar gaat tijdens het laatste weekend van oktober het winteruur in. We draaien dan op zaterdag de klok een uurtje terug en slapen een uurtje langer.     
’s Morgens is het een uur vroeger licht en ’s avonds een uur vroeger donker. De uurwisseling kan wel wat invloed hebben op het slaapritme van je gezin. We willen jullie graag een aantal tips meegeven om deze overgang wat vlotter te laten verlopen.

winteruur

Hoe help ik mijn kind met de overschakeling naar het winteruur?

  • Verzet bedtijd iedere dag met een kwartiertje. Je kan hier vier dagen voor het winteruur ingaat al mee starten. Zo hoeft je kind niet in één keer aan een uur tijdsverschil te wennen.
  • Schuif het uur van het avondeten elke dag mee op.
  • Verander het gewone avondritueel niet. Doe gewoon dezelfde dingen als op andere avonden als  je kind gaat slapen.  
  • Doet je kindje nog een dutje overdag? Pas deze tijden ook al aan. 
  • Vertel je kind hoe flink het is als het rustig in zijn bed blijft. Maak eventueel gebruik van een jokersysteem. Voor het slapengaan geef je je kind een “joker” (dit kan bijvoorbeeld een knuffeldier, een kaartje, …) mee. Het kan deze 1 keer inruilen om uit bed te komen of voor een bezoekje van mama of papa.

Hoe help ik mijn gezin met de overschakeling naar het winteruur?

  • Het donkere herfstweer zorgt wel eens voor een energiedipje. Maak overdag een mooie wandeling met je gezin. 
  • Vertrekken je gezinsleden ’s morgens in het donker met de fiets naar school of naar het werk? Zorg dat ze voldoende verlicht zijn. Gaan ze te voet? Zorg voor een fluorescerend vestje. 
  • Altijd en overal bereikbaar? Leg die GSM, laptop, … een uurtje voor het slapengaan weg!
  • Plan regelmaat en structuur bij het slaapritueel.

Bronnen:

  • Kind en Gezin
  • Gezondheid.be
  • Universiteit Antwerpen