Hoe bescherm je je tegen fraude op het internet?

Internetfraude, ook wel eens phishing genoemd, is een techniek waarbij een oplichter vertrouwelijke informatie van iemand verkrijgt. Zo kan de dader de identiteit van het slachtoffer stelen of toegang krijgen tot zijn bankrekening. Sinds een paar dagen is een nieuwe internetfraude in omloop. De oplichters doen zich voor als je kinderbijslagfonds. Als je zo’n mail ontvangt, wees dan waakzaam! Parentia geeft je wat raad om je beter te beschermen in dergelijke situaties.

Phishing

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van fraude waarbij oplichters zich bijvoorbeeld voordoen als je kinderbijslagfonds. Deze vorm van oplichting is vrij eenvoudig: je krijgt een nep mail, waarin een nep URL-link staat. Deze link verwijst je dan door naar een externe website die om je persoonlijke gegevens en bankgegevens vraagt.

Als je je in die situatie bevindt, moet je je persoonlijke gegevens of je bankgegevens nooit meedelen. Parentia vraagt je dergelijke informatie trouwens nooit per mail. Als je je gegevens verzendt, dan krijgt de oplichter ook toegang tot al die informatie. Hij kan jouw identiteit stelen en zelfs toegang krijgen tot je bankrekening.

Hoe herken je een verdachte mail?

Verdachte mails kun je gemakkelijk detecteren als je op verschillende punten let:

  • Lees de inhoud van de mail zorgvuldig. De meeste oplichters zijn niet erg gewetensvol; hun mails staan vol taalfouten.
  • De opmaak van de mail kan er ook vreemd uitzien of zelfs slordig zijn. Het Parentia-logo zou er bijvoorbeeld niet op verschijnen. Wees altijd voorzichtig als je iets ongewoons opmerkt.
  • Maak er een gewoonte van om het e-mailadres van de afzender te controleren en ga na welk domeinnaam hij precies gebruikt. Authentieke mails van Parentia worden altijd verstuurd via een e-mailadres met Parentia als domeinnaam; onze e-mailadressen eindigen dus steeds met ‘@parentia.be’.

De mail die momenteel in omloop is, is in het Frans geschreven. De inhoud ervan vind je hieronder terug:

Exemple phishing
Opgelet: er zijn ook phisingberichten die per WhatsApp of SMS doorgestuurd worden over de Covid-19-toeslag. Indien je een verdacht bericht ontvangt, raden we je aan om de link niet te openen. Verwijder ook meteen het bericht nadat je dit ontvangen hebt. Zo zien de frauduleuze berichten er uit:
Phishingberich covid-19-toeslag
SMS Phishing

Wat moet je doen als je een verdachte mail ontvangt?

Denk je het slachtoffer te zijn van een poging tot phishing? Dan kun je best de volgende maatregelen nemen:

  • We raden je aan om de verdachte mail door te sturen naar verdacht@safeonweb.be. Dankzij een automatisch proces, kan het CCB (Centrum voor Cybersecurity België) alle links van de mail blokkeren als deze daadwerkelijk verdacht is. Op die manier help je ook je medemens voorkomen dat hij in het valstrik van de oplichter loopt.
  • Markeer de mail als spam in jouw mailbox. Toekomstige mails van de afzender zullen nu automatisch verplaatst worden in jouw spam folder. Zo moet je je hierover geen zorgen meer maken.
  • Als je aan de inhoud van een mail twijfelt, klik dan nooit op de URL-links die er in staan. Neem contact op met Parentia en vraag aan je contactpersoon of deze mail authentiek is of niet.
  • Als je per ongeluk op een van de links klikt, controleer je best de URL van de website. De URL-link van Parentia is www.parentia.be en wordt voorafgegaan door de aanduiding ‘https’. Je ziet ook een slot staan links van de URL-link. Dit betekent dat de website veilig is en dat je gegevens versleuteld zijn. Als dit niet het geval is, ben je op de verkeerde website.

Oplichters zijn sluw en slagen er altijd in om nieuwe technieken te vinden om hun doel te bereiken. Het beste advies dat we je kunnen geven, is om altijd waakzaam te blijven. Schiet niet in paniek en probeer jezelf zo goed mogelijk te informeren om fraude te voorkomen. Door je gezond verstand te gebruiken, zal je de meeste vormen van oplichting wel zelf kunnen vermijden.

Bron:
Safeonweb.be