Prenatale en postnatale oefeningen: belangrijk voor mama’s

Het lichaam van de mama maakt tijdens de zwangerschap heel wat veranderingen door. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de zwangerschap, zijn prenatale oefeningen heel nuttig. Om je lichaam achteraf goed te laten herstellen, kun je postnatale oefeningen doen. Zowel voor pre- als postnatale oefeningen kun je terecht bij een kinesist. En goed nieuws: ze worden vaak terugbetaald door je ziekenfonds!

Prenatale en postnatale oefeningen: belangrijk voor mama’s

Worden pre- en postnatale oefeningen terugbetaald?

Het korte antwoord? Ja! Of toch voor grootste deel, afhankelijk van je ziekenfonds. De pre- en postnatale oefeningen worden door een kinesist gegeven. Voor perinatale kinesitherapie (kinesitherapie voor en na de zwangerschap) krijg je vaak tot negen sessies terugbetaald. Daarvoor heb je een medisch voorschrift van je arts nodig. Je vindt zo’n voorgedrukt medisch attest terug in het Zwangerschapsboekje van Kind en Gezin, maar je arts kan je ook een ander exemplaar bezorgen.

Wat is prenatale kinesitherapie?

Prenatale kinesitherapie bestaat uit verschillende oefeningen. Je start met een bodyscreening, waarbij de kinesist je uitlegt welke veranderingen je lichaam allemaal zal ondergaan. Denk maar aan het uitrekken van je buikspieren en de impact op je bekkenbodemspieren en je lage rugspieren. Daarna werk je aan ademhalingstechnieken. Die helpen je om de weeën op te vangen en zelfs om de pijn te reduceren. Ten slotte overloopt de kinesist met jou de verschillende perstechnieken en besteden jullie aandacht aan een juiste lichaamshouding, om beter te kunnen wandelen en slapen.

Waarom kiezen voor postnatale kinesitherapie?

Na de bevalling moet je lichaam natuurlijk herstellen van de inspanning die je leverde toen je je kindje op de wereld zette. Ook een keizersnede vraagt een (soms lange) hersteltijd. Tijdens postnatale oefensessies krijgen vooral je buik- en bekkenbodemspieren de aandacht. Daarnaast werken jij en de kinesist ook aan een goede lichaamshouding en krijg je tips om zo ergonomisch mogelijk voor jezelf en je kindje te zorgen. Zo leer je een goede techniek om je draagdoek te knopen, krijg je tips over hoe je je borstvoedingskussen het best gebruikt, en ontdek je hoe je correct tilt om je rug niet te zwaar te belasten.

Parentia staat voor je klaar

We wensen je alvast veel geluk met je kindje. Dacht je er al aan om je startbedrag aan te vragen? Dat kan al uitbetaald worden tot twee maanden voor je vermoedelijke  bevallingsdatum. Op onze blog vind je nog heel wat tips over de opvoeding en verzorging van kindjes.

Bronnen:

  • Kind & Gezin
  • Partena