Bevallen in het buitenland ? Wat breng je best in orde voor en na je terugkeer naar België?
De geboorteaangifte
Het allereerste wat op het programma staat is de geboorteaangifte. Wanneer een Belgisch kind in het buitenland geboren wordt, dan moeten de ouders die geboorte aangeven. Dat moeten zij doen bij twee instanties, namelijk de lokale overheid en de Belgische ambassade of het Belgisch consulaat in het land van bevalling.
Vervolgens maakt de lokale overheid een geboorteakte op. Als de lokale overheid niet in de mogelijkheid verkeert om een geboorteakte op te stellen, dan kan het Belgisch consulaat of de Belgische ambassade deze geboorteakte alsnog opstellen.
Overschrijven van de geboorteakte in de Belgische registers
Eens je in het bezit bent van de (buitenlandse) geboorteakte, laat je deze best overschrijven in de Belgische registers. Dit is op zich geen verplichting maar het maakt het wel makkelijker om in de toekomst uittreksels of afschriften van deze geboorte op te vragen wanneer je die nodig hebt.. Laat je de geboorteakte niet overschrijven in de Belgische registers, dan zal je nadien elke keer het buitenland moeten aanschrijven als je dergelijk uittreksel nodig hebt. Deze procedures verlopen vaak moeizaam en nemen ook meer tijd in beslag.
Je laat de geboorteakte overschrijven in de registers van de burgerlijke stand van je eigen woonplaats in België maar vooraleer je dat kunt doen, moet de akte eerst in België erkend worden.
Hoe laat ik een buitenlandse geboorteakte erkennen in België?
Om een buitenlandse geboorteakte in België te laten erkennen moet deze aan een aantal voorwaarden voldoen:
- de akte moet door de buitenlandse bevoegde autoriteit zijn opgesteld en ze moet de vorm hebben die in het land van geboorte gebruikelijk is;
- de akten moeten gelegaliseerd zijn. Dit houdt in dat een ambtenaar de echtheid van de handtekening van dat document bevestigt. Houd er rekening mee dat de gemeente hiervoor een bepaald bedrag zal aanrekenen;
- als de akte niet is opgesteld in de taal van je woonplaats in België, moet deze door een beëdigd vertaler vertaald worden naar het Nederlands, Frans of Duits, afhankelijk van de officiële taal van je eigen woonplaats;
- in het geval dat je de akte liet vertalen moet ook de handtekening van de beëdigd vertaler gelegaliseerd worden.
Vraag een Kids-ID aan
Vraag je kraamgeld (in Brussel of Wallonië) of startbedrag (in Vlaanderen) aan
In het geval dat het om een eerste kindje gaat en je je kraamgeld of startbedrag nog niet voor de geboorte hebt aangevraagd, moet je dat alsnog zo snel mogelijk in orde brengen. Je doet dit bij jouw kinderbijslagfonds of uitbetalingsactor naar keuze. Kies je voor Parentia, dan kun je dit makkelijk en snel in orde brengen met onze Vlaamse, Brusselse of Waalse online tool. Ook hier geldt weer de regel dat je kindje binnen de twee maanden in het Belgisch bevolkingsregister moet worden ingeschreven.
Breng je ziekenfonds op de hoogte
Laat je lopende verzekeringen aanpassen waar nodig
Andere partijen die je nog moet inlichten
Hoe dan ook, vergeet tussen alle administratie door niet te genieten van je pasgeboren kindje. Heb je toch nog vragen? Neem zeker een kijkje op onze blogpagina. Je vindt hier tal van interessante artikelen die je meer uitleg geven over allerhande administratieve vraagtekens.
Bronnen:
Belgium.be
Diplomatie.belgium.be
Bereken het bedrag van je Groeipakket in enkele stappen. Begin met 1 kind. Je kunt later andere kinderen toevoegen.
De berekening van het Groeipakket gebeurt op basis van de geboortedatum van je kind én het adres waar je kind woont.