Basisbankdienst, een oplossing voor jou?

Soms gebeurt het wel eens dat een bank een klant weigert omwille van zijn financiële toestand. Dan wordt het moeilijk om betalingen te doen of zelfs om geld te ontvangen. Wist je dat er zoiets bestaat als een basisbankdienst die de banken een gegarandeerde dienstverlening oplegt? Lees er hier meer over!

Basisbankdienst

Wat is de basisbankdienst?

De basisbankdienst bepaalt dat elke consument die legaal in een lidstaat verblijft recht heeft op minstens één zichtrekening. Je kunt gebruik maken van de basisbankdienst onder de vorm van een zichtrekening met een debet kaart.

Je kunt er volgende zaken mee doen:

  • geld afhalen;
  • overschrijvingen;
  • doorlopende betalingsopdrachten;
  • domiciliëringen;
  • deposito’s (het in bewaring geven van geld aan een bank);
  • uitvoering van betalingstransacties via een betaalkaart of een soortgelijk instrument.

Deze verrichtingen kun je uitvoeren als er genoeg geld op je zichtrekening staat. Je mag geen negatief saldo op je rekening staan hebben. Je ontvangt ook uittreksels van de rekening.

Wanneer heb je recht op de basisbankdienst?

Een bank mag je aanvraag voor de basisbankdienst normaal niet afwijzen. Ze mag de dienst ook niet weigeren of opzeggen als er een procedure loopt van collectieve schuldenregeling.

Wanneer heb je geen recht op de basisbankdienst?

De bank kan je aanvraag weigeren in de volgende situaties:

  • je beschikt al over de basisbankdienst of je hebt al een andere zichtrekening, ook al is dit bij een andere bank;
  • je hebt al rekeningen voor minstens 6000 EUR; het geld dat je op rekeningen hebt bij andere banken komt ook in aanmerking;
  • je hebt al kredietovereenkomsten voor minstens 6000 EUR;
  • je hebt oplichting, misbruik van vertrouwen, frauduleus faillissement, valsheid in geschrifte, of het witwassen van kapitalen gepleegd.

Weigert de bank je de basisbankdienst? Ze moet jou hiervan onmiddellijk na haar beslissing op de hoogte brengen. De beslissing tot weigering of opzegging gebeurt schriftelijk en kosteloos.

kost

Waar kun je terecht voor de basisbankdienst?

Je kunt terecht bij alle banken in België die een zichtrekening aanbieden. De basisbankdienst kun je aanvragen bij een bank naar keuze. De banken moeten daarvoor gratis op een duidelijke wijze en zichtbare plaats, de informatie over de basisbankdienst minstens op papier beschikbaar stellen in de kantoren toegankelijk voor het publiek.

Wat kost de basisbankdienst?

De bank kan een maximumbedrag van 16,20 EUR (bedrag geldig vanaf 1 januari 2019) per jaar vragen. Deze maximale prijs wordt jaarlijks aangepast volgens het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Wat kan de bank je vragen?

De bank zal je vragen om een formulier in te vullen. Aan de hand van dit formulier onderzoekt ze of je recht hebt op de basisbankdienst. De bank mag je vragen of je bij haar of bij een andere bank al een zichtrekening hebt, of je een spaarrekening hebt en welk bedrag. Ze moet ook kunnen nakijken of je geen rekeningen hebt voor minstens 6000 EUR. Dit is een reden waarvoor de bank je de basisbankdienst kan weigeren.
De bank mag niet discrimineren op basis van je nationaliteit, woonplaats, leeftijd, enz. Ze mag je niet vragen of je behoeftig bent, niet eisen dat iemand zich voor jou borg stelt en evenmin eisen dat je andere producten bij haar zou nemen. (zoals verzekeringen, spaarrekeningen of leningen).

Het storten van de kinderbijslag/ Groeipakket op een bankrekening is gemakkelijk, veilig en zonder kosten. Wil je je kinderbijslag/ groeipakket ontvangen op een rekening? Download dan hier het formulier en stuur ons het ingevulde document terug.

Bronnen:

  • Federale Overheidsdienst Economie